V obdobju pred SP sta na nogometnem trgu sponzorskih in licenčnih pravic dva osnovna nosilca pravic – glede SP 2010 kot dogodka je to FIFA, glede slovenske nogometne reprezentance pa NZS.
Klasične sponzorske pravice do reprezentance, kamor spada tudi komercialna uporaba članov slovenske reprezentance in njihove podobe, imajo Hypo Group Alpe Adria, Nike, Telekom Slovenije, Adriatic Slovenica, Pivovarna Union, Bayer, Hervis, Kompas, Športna loterija, Coca-Cola, Ledo, Mobitel, Sportina in Butan plin. Od omenjenih je samo Coca-Cola sponzor tudi FIFA SP in se tako lahko povezuje z dogodkom, podeljuje vstopnice v nagradnih igrah, prisotna bo na prizoriščih v JAR ipd.
NZS precej dosledno ukrepa proti podjetjem, ki kršijo pravice do intelektualne lastnine NZS ali na nelojalen način skušajo ustvariti vtis sponzorjev reprezentance. Prve prijave inšpekciji in tožbeni zahtevki zaradi kršenja pravic do uporabe podobe reprezentance v komercialne namene so bili podani že v mesecu februarju. Sponzorji se tako zavedajo, da sodelujejo z organizacijo, NZS, ki bo ščitila njihove pridobljene pravice, najbolj resno prav na konkurenčnih poljih, iz katerih izhajajo posamezni sponzorji reprezentance.
V času pred svetovnim prvenstvom je t.i. ambush marketing še najbolj skoncentriran okrog nagradnih iger, ki kot nagrado ponujajo ogled tekem na SP. Pri tem se krši pravilo FIFA-e, ki ne dopušča uporabe vstopnic v komercialne namene. Druga pogosta kršitev pravic FIFA-e se tiče komercialne uporabe imena dogodka, ki je zaščiteno v vseh formulacijah in jezikih. NZS sicer ni pooblaščena za ukrepanje v primeru zlorabe pravic FIFA-e, prav tako ni seznanjena, ali in kako bo svetovna nogometna organizacija ukrepala na slovenskem trgu. Drži pa kot pribito, da porabniki ločijo zrno od plev, torej tiste blagovne znamke, ki s svojimi vložki podpirajo uspehe nogometne reprezentance, od tistih, ki nogometu samo jemljejo in ničesar ne vračajo v razvoj najbolj popularnega športa na svetu.
Tekst: NZS/US
Foto: NZS